Galette + LCHF=sant?

Jag försöker undvika gluten och spannmål så mycket som möjligt. Det finns en massa anledningar till det, men för att göra en lång historia kort så mår jag så mycket bättre på en paleo-LCHF-liknande kost. Det betyder att jag sällan äter bröd och kakor, pasta, mm. Men gissa om jag blev glad när jag insåg att franska galettes är gjorda på bovete och inte vete! För er som inte vet är bovete, namnet till trots, inget spannmål utan en ört. Nu är bovete inte särskilt lågt i kolhydrater, men för mig är det tillräckligt att det inte är ett spannmål. Det kommer ändå inte bli något jag äter varje dag eller ens varje vecka, så jag brukar inte hålla koll på sånt.  Jag äter vare sig pannkakor eller galetter särskilt ofta, men jag blev plötsligt sugen att göra ett nytt besök på ett av Stockholms goda creperier. Jag snöar ofta in mig på olika rätter eller livsmedel ett tag och sedan går jag vidare till något annat. Just nu är jag alltså inne på galetter. Det hela började med att jag hittade ett recept på bretagnegaletter på Food Renegade. Man börjar receptet dagen eller morgonen innan galetterna ska tillagas, eftersom bovetet ska stå och surna till sig med yoghurten som en surdeg i 8-24 timmar. Så igår kväll sköljde jag bovetet och lät det ligga i blöt ungefär tio minuter. Sedan sköljde jag bort slemmet som bildades. Jag mixade sedan bovetet tillsammans med ekologisk fjällfil istället för yoghurt och lät det hela stå på bänken tills jag kom hem från jobbet idag.

Jag stekte en galette i smör och toppade den med ett ägg, lite bacon och riven parmesan. Det blev en snabb och mättande middag. Tyvärr åt jag upp den innan jag hann ta en bild. Jag var för trött och hungrig. Jag stekte upp resten av smeten och av den tänkte jag göra något till frukost eller lunch de närmsta dagarna. Kanske äta den som tortillabröd med en massa smaskigt inuti? Eller med bär och grädde som en lyxig frukost. Här sätter bara fantasin stopp…

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

