Så här enkelt gör du gluten- och spannmålsfri granola

För en tid sen skrev jag om de ytterst tveksamma ingredienserna i Ica Crunchy jordgubb. Jag gillar granola/start, åtminstone gjorde jag det när jag var liten. Den där smaken av rostad havre och den härliga krispigheten. Idag är start för sött för mig och jag köper inte sockriga flingor över huvud taget. Jag köper inga flingor alls, förresten. Däremot gillar jag att ha något i filen eller yoghurten ibland och då brukar jag göra en hemmagjord variant, som blir precis så söt eller inte söt jag vill ha den.

Granola är gott att ha i filen eller att knapra på som ett mellanmål. Jag hade lite socker i idag, men det justerar du enkelt själv eller byter till ett lämpligare sötningsmedel. Eftersom jag hade torkad mandelpulpa över sedan jag gjorde mandelmjölk sist fick den också vara med. Det kändes inte mer än rätt. Däremot är den inte på något sätt nödvändig för slutresultatet. Som vanligt körde jag höftningsprincipen, men hejdade mig och började faktiskt mäta hur mycket jag hade i. Såhär kan det gå till när jag gör en granola utan spannmål.

Hannas granola

Linfrömjöl från 1 dl linfrön (jag maler dessa separat i en kryddkvarn som är ett tillbehör till min matberedare)

2 dl mandlar

3 dl valnötter

cirka 1 dl mandelpulpa (valfritt)

1 dl riven kokos

3 dadlar

knappt 1 msk socker (valfritt)

1 tsk vaniljpulver från krossade vaniljstänger

1 tsk kanel

ett par nävar russin

Några matskedar vatten

Kör mandlar och valnötter i matberedare tills de liknar ett grovt mjöl. Tillsätt övriga ingredienser förutom russin och kör med pulsknappen ett par gånger. Tillsätt ett par matskedar vatten åt gången och kör igen. Du vet att blandningen har fått rätt konsistens när den börjar likna en kaksmet. Blanda i russinen för hand och bred ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper eller silikonpapper. Sätt in i varm ugn och stäng av ugnen efter några minuter. Jag brukar göra detta på kvällen och låta granolan bli klar på eftervärmen över natten. Om den fortfarande inte är helt klar på morgonen slår jag på ugnen igen en snabbis på morgonen och stänger sedan av den, så får de torka klart med ugnsluckan på glänt på eftervärmen när jag är på jobbet. Den här granolan är beroendeframkallande god och fri från tvivelaktiga tillsatser och annan ickemat.

2 kommentarer

Filed under Recept

2 responses to “Så här enkelt gör du gluten- och spannmålsfri granola

  1. Härligt recept, ska jag testa!
    /Peter

Kommentera

