Primal Blueprint 30-Day Challenge vecka 2

2011 års Primal Blueprint 30-Day Challenge är nu inne på andra veckan. För min del är det först den här veckan jag tagit itu på riktigt med min egen utmaning, att hålla mig från mjölkprodukter i 30 dagar. Även om det nu bara är dag 4 jag är helt utan, innebar förra veckan en rejäl minskning i mejerikonsumtion. Mjölk dricker jag i princip aldrig, utöver den skvätt jag har i kaffet. Men efter några koppar kaffe blir de där små mjölkskvättarna ganska mycket. Eftersom jag inte tycker om svart kaffe har jag automatiskt börjat dricka mindre kaffe. Den senaste veckan har jag druckit i snitt en kopp om dagen, istället för två, tre koppar som jag drack tidigare. Forskningen pekar åt olika håll, men jag tror att kaffe är ok i vettiga mängder. För många koppar om dagen kan leda till både magproblem och insulinproblem. Så en kopp om dagen känns idealt för mig just nu, som en extra kick på morgonen eller förmiddagen på jobbet. Eftersom jag nu dricker mitt kaffe svart med lite kanel i, lockar det inte särskilt mycket att dricka mer än så. Men vem vet, kanske blir jag så van att dricka mitt kaffe svart att jag inte vill dricka det vitt i fortsättningen. Eller kanske avgiftar jag mig så till den grad att jag slutar med kaffe helt. Nja, det sistnämnda är nog inte så troligt då jag är alldeles för förtjust i kaffe. Men jag vill dricka kaffe för att det är gott, inte för att få tillfällig falsk energi som bara gör mig tröttare i längden.

Häromkvällen var jag på tapaskväll med ett gäng tjejer. Det gick förvånansvärt lätt att hålla sig till min utmaning. Jag åt salladen som innehöll manchego och lite rödbetor med chevre, men annars var det faktiskt inget som innehöll vare sig spannmål eller gluten. Tapas är fantastiskt! Jag gjorde en klassisk tortilla och på vår buffé samsades förutom den bland annat n manchego- och granatäppelsallad med valnötter, köttbullar i tomatsås, starka korvar, rödbetscarpaccio med chévre och solroskärnor, oliver och aioli. Det blev trångt på tallriken, men gott var det, fantastiskt gott! Givetvis kom vi in på ämnet kost och hälsa, som det tenderar att göra när jag är inblandad. Till mitt försvar säger jag att det var inte på mitt initiativ, eftersom det var en av de andra som började fråga mig saker och sen var diskussionen i full gång. Men det var inget argumenterande, utan mest intressanta frågor och jag svarade och gav min syn på det hela.

4 kommentarer

Filed under Kost, Primal Blueprint, Uncategorized

4 responses to “Primal Blueprint 30-Day Challenge vecka 2

  1. Håller med om att tapas är fantastiskt! Både gott och lätt att äta 🙂

    Jag försöker med dra ner på kaffet och dricka det för att det är gott och inte för att det ”behövs”. Jag brukade dricka kaffe med en skvätt grädde i i våras, men nu dricker jag det svart. Och alldeles för mycket, vanligtvis. Igår blev det bara en eftermiddagskopp. Men idag blev det en stor vakna-till-liv-mugg till frukost. Men målet är att bara ta en espresso på morgonen eller en på eftermiddagen. (Här hos mig är eftermiddagen svårast att klara sig igenom.)

    Jag kör också på primal blueprint-utmaningen och jag försöker ta bort mejeriprodukter jag med, fast jag äter ost ibland. Och igår hade vi en skvätt grädde i maten faktiskt.. Men i övrigt går det jättebra, känns det som 🙂

    Lycka till med fortsättningen!

    (Jag lade till dig in min blogglista, kul med en annan svensk blogg som är med i utmaningen *ler*)

    • Vad kul att du också är med i primal blueprint-utmaningen! Det går lite trögt för mig nu med allt som inte har med kosten att göra. Jag är fortfarande halvt däckad av en förkylning som inte vill släppa taget, men så fort jag blir frisk ska jag köra järnet. 🙂

  2. Hihi, ja, jag sitter i samma båt med förkylning och hosta, men den börjar ge med sig nu och jag har kört lite LyftaTungaSaker idag 🙂
    Krya på dig!

    • Tack, det är en riktigt envis förkylning jag råkat ut för. Häromdagen trodde jag att jag var nästan frisk, så började det om igen med halsont och hosta. Jag pressar juice på grönkål, äpplen och massa ingefära och hoppas att det hjälper. Min träning får dessvärre vänta ett tag till…

Kommentera

